قنوت

به یاری خداوند متعال و همکاری دوستان بزرگوار در این صفحه در باره معارف و آموزه های دین اسلام به ویژه نماز با هم به بحث می پردازیم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۲۰ مهر ۹۴، ۱۱:۵۸ - فرشاد اشتری
    زیبا...

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


  • سید محمد عبداللهی

کودک واذان

۲۵
مرداد


دریافت نماهنگ بسیار زیبای کودک و اذان


کودکان و نوجوانان در یادگیری و کسب عادات مطلوب بیش از آن که متأثر از زبان منطق و استدلال باشند ، وجودشان مملو از عواطف و احساسات بوده ، مستعد پذیرش مطالب از طریق زبان مهر و محبتند.

با ایجاد احساسات خوشایند در کودکان و نوجوانان ، زمینه یادگیری رفتارهای مطلوب ، پیدایش انگیزه های رشد ، همانند سازی و اتصاف به صفات الگوهای دلخواه فراهم می گردد.


  • سید محمد عبداللهی

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله:

خَمْـسُ صَلَواتٍ مَنْ حافَظَ عَلَیْهِنَّ کانَتْ لَهُ نُورا وَبُرْهانا وَنَجاةً یَـوْمَ الْقِیـامَةِ.

کنز العمال، ج 7، حدیث 18862

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

کسى که بر نمـازهاى پنجگانه محـافـظت و مـراقبت نماید ایـن نـمازها براى او در قـیامت، نـور و وسیـله نجـات او خـواهد بود.

 

واژه شناسی:

نور*: آنچه که در ذات و کون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بیرونی هم، مُظهِر و روشن کننده غیر خود باشد.( ولو این که روشنگر یک مجهول، سؤال، راه معنوی و بازنمودن یک حقیقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق می‏شود . مانند علم)

بُرْهَان : ج بَرَاهِین : دلیل ، برهان ، حُجّت ، گواه , نشانه , مدرک , اثبات

حافظ:: حِفَاظاً و مُحَافَظَةً [ حفظ ] على الأمرِ : آن امر را رعایت و مراقبت کرد ، براى کار مواظبت نمود.

 

تک نگاشت ها:

1- بنا بر نص آیات قرآن و روایات ، شفاعت یکی از ابزاردستگیری خطاکاران در قیامت  و موجب نجات  آنان از عذاب الهی است و امامان معصوم نیزاز شفاعت کنندگان ، بی نمازان  و سهل انگاران  در نماز مشمول شفاعت پیامبر و امامان علیهم السلام نمی شوند.1(ونجاه یوم القیامه)

2-مراقبت از نمازهای واجب یومیه نشانه و مدرک دینداری و مسلمانی است(وبرهانا)

3-نمازهای یومیه (نمازهای واجب)  نور افکنی قوی است که موجب روشنی ضمیر،روشنی فطرت الهی و راهیابی نمازگزار می شود.زیرا نور مسیر حرکت و پیرامون شخص را روشن می کند و از افتادن وی در تاریکی و هلاکت جلوگیری می کند.(کانت له نور)

4-روح و جان نمازگزار با مراقبت و محافظت دائمی  نمازهای واجب دائماٌ در حال شارژ و کسب انرژِی می گیرد.(کانت له نور) همانطور که همه موجودات زنده برای بقای خویش به انرژی خورشید نیازمندند.  روح آدمی نیز برای رشد خود به ارتباط دائمی با پروردگار عالم نباز دارد.

5-نمونه های مراقبت و محافظت از نماز:2

-استمرار و مداومت بر انجام نمازها ی واجب

-رعایت آداب نمازدر پنهان و آشکار3

- فراهم آوردن مقدمات نماز مانند انجام دادن درست وضو ، اذان و اقامه

- تلاش در یادگییری معانی و تلفظ درست الفاظ (صحیح خواندن قرائت نماز)

-مراقبت از اوقات نماز وبه تاخیر نینداختن آن به گونه ای که قضاء نشود

-حتی المقدور نماز را در اول وقت آن به جای آوردن

- پرهیز از عجله و شتاب (نماز رباتی و ماشینی نخوانیم) ضرورت توجه به ارتباط با پروردگار4

-به جا آوردن نماز آنطور که نبی خاتم به مسلمانان آموزش داده است و در شریعت از سوی جانشینان ایشان تبیین شده است.

6-در روایاتی محافطت بر نماز به معنی اهتمام بر انجام نوافل و نمازهای مستحب است.5

7-مراقبت و مراعات امر نماز و محافظت از آن دو سویه است .نمازگزاری که امر نماز را رعایت کند و از حدود و آداب شرایط آن به درستی محافظت کند نماز،نیز سپری برای او در برابر وسوسه های شیاطین انسی و جنی و پلیدی ها خواهد بود.(حافظ از باب مفاعله و یکی از کارکردهای آن عمل دو سویه است)6

8-مطابق آیات کریمه وحی محافظت از نماز، نخستین نشانۀ عملی تقوا و معاد باوری است.

9-نماز گزار با اقامه نماز راه مستقیم را می بیند و می یابد نه این که بداند و بفهمد.خاصیت نور دیدن و یافتن شی است نه ادرس و نشانه دادن.(کانت له نورا)

 

بیشتر بیابیم:

 

1پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند: «مَن استَخَفَّ بالصّلاه لا یَرِدُ عَلیَّ الحوضَ لا و اللّه» (آن کس که نماز را سبک شمارد (به خدا قسم) روز قیامت در کنار حوض کوثر، با من ملاقات نخواهد کرد).( بحارالانوار، 83/9.)

 

2حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میکرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتکبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى‏باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احکام و آداب آن و حفظ مراکز عبادت و تمرکز فکر به هنگام آن است.در حدیثى مى‏خوانیم: نماز به گروهى مى‏گوید: مرا ضایع کردى خدا تو را ضایع کند و به گروهى مى‏گوید: مرا حفظ کردى خداوند تو را حفظ کند.(قرائتی،نور)

 

2امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان معیاری برای شناسایی افرادی که با آن حضرت پیوند مکتبی دارند چنین می‏فرمایند:«اِمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مواقیت الصلوه کیف محافظتهم علیها»( محمد بن الحسن الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج4، ص 114، دار التراث العربی، بیروت، 1391 ق.) (شیعیان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نمازها شناسایی کنید).

3 پیامبر اکرم (ص) در روایتی چنین می‏فرماید: «من احسن صَلَوتَهُ حین یَراهُ النّاسُ و أَساءَها حینَ یَخلُوا فتلک استهانهٌ»(محدث نورى، مستدرک الوسائل، ج3، 26، مؤسسه آل البیت علیهم السلام قم، 1408 ه.ق.) «آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است»

4مردی در حضور امیر المؤمنین(ع)نماز خود را با شتاب به جا می‏آورد. حضرت نگاهی به او کرده و فرمود: چند وقت است اینگونه نماز می‏خوانی؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل کلاغی است (که منقار بر زمین می‏کوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست. منقار به زمین کوبیدن است) اگر اینگونه بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اکرم، مرده‏ای. سپس حضرت در مورد کم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی که دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد.( بحارالانوار، 84/242.)

 

5الکافی عن الفُضَیل : سَألتُ أبا جعفرٍ علیه السلام عَن قَولِ اللّه عزّ و جلّ: «الذینَ هُم على صَلَواتِهِم یُحافِظُونَ» قالَ : هِیَ الفَریضَةُ، قلتُ: «الذینَ هُم على صَلاتِهِم دائمُونَ» .حدیث قالَ : هِی النّافِلَةُ .....

کلینی به نقل از فضیل [بن یسار ] ـ : از امام باقر علیه السلام درباره آیه «کسانى که بر نمازهایشان مواظبت مى کنند» پرسیدم ، حضرت فرمود : منظور نماز واجب است . عرض کردم : آیه «کسانى که بر نمازشان مداومت مى ورزند» چه؟ فرمود : منظور نماز نافله است.المیزان عربی ج 15

6شیطان از مومنی که نمازهای پنجگانه را در وقتشان محافظت کندهمیشه خائف و هراسناک است پس چون آنها را ضایع نماید شیطان بر او دلیر شود واو را داخل در گناهان بزرگ میکند.عیون اخبار الرضا باب 30 حدیث 21

«...وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ یُحَافِظُونَ » (انعام/92)

«...آنها که به آخرت ایمان دارند و به آن(قرآن) ایمان می‌آورند و بر نمازهای خویش، مراقبت می‌کنند.»

* هر چه که در ذات خود، ظاهر و روشن است و هر چیزی را ظاهر و روشن می‏سازد ـولو این که روشنگر یک مجهول، سؤال، راه معنوی و بازنمودن یک حقیقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق می‏شود.

به همین دلیل گفته می‏شود: علم نور است، زیرا هم در ذات خود ظاهر است و هم در پرتو علم است که می‏توان بسیاری از راه‏ها را شناخت و مجهولات را کشف کرد، چرا که علم روشنگر نیز هست. بنابراین، نباید پنداشت که واژه «نور»، تنها بر امور حسی و چیزی که دارای فوتون‏های به خصوصی است و در علم فیزیک از کم و کیف آن بحث می‏شود، اطلاق می‏گردد، بلکه این تنها یکی از مصادیق بارز و روشن این واژه است.

با توجه به این توضیح، می‏توان بر «وجود» نیز «نور» اطلاق کرد؛ زیرا وجود در ذات خود امری ظاهر و روشن بوده و با تعلق «وجود» به اشیا، آنها نیز ظاهرگری و روشنگری می‏کنند. به هر حال، نور هم بر نور حسی، اطلاق می‏شود و هم بر نور فراحسی و چه بسا که نور حسی، از نور غیبی فروغ و نور می‏گیرد.

نور حق بر نور حس راکب شود

 آن گهی جان سوی حق راغب شود

سوی حسی رو که نورش راکب است

حس را آن نور نیکو صاحب است

نور حس را نور حق تزیین بود

 معنی نور علی نور این بود

نور حسی می‏کشد سوی ثری

نور حقش می‏برد سوی علی

زآن که محسوسات دونتر عالمی است

 نور حق دریا و حس چون شبنمی است

مثنوی، دفتر 2، ابیات 1290 و 1292 ـ 1295

 


  • سید محمد عبداللهی



با سلام و عرض ادب به تمامی هم بلاگی های عزیز که در جهت ترویج فرهنگ نورانی اقامه نماز در فضای مجازی قلم زدند و آثاری ماندگار و الهی به عنوان صدقه جاریه از خود برجای گزاردند به پاس قدردانی و تشکر از تلاش فرهنگی این عزیزان فهرست 110 وبلاگ برگزیده چهارمین جشنواره وبلاگ نویسی نماز را به همه بزرگوارانی که در حوزه فرهنگ اقامه نماز فعالیت مستمر دارند تقدیم می کنم. و از دست اندرکاران اجرای این برنامه در ستاد اقامه نماز کشور ، برادر ارجمند حجت الاسلام کریمی دبیر جشنواره و همکارانشان ،معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر و موسسه فرهنگی تبیان که امر مهم داوری را انجام داده اند،تشکر می کنم.

**************

با سلام و عرض ادب به تمامی هم بلاگی های عزیز که در جهت ترویج فرهنگ نورانی اقامه نماز در فضای مجازی قلم زدند و آثاری ماندگار و الهی به عنوان صدقه جاریه از خود برجای گزاردند به پاس قدردانی و تشکر از تلاش فرهنگی این عزیزان فهرست 110 وبلاگ برگزیده چهارمین جشنواره وبلاگ نویسی نماز را به همه بزرگوارانی که در حوزه فرهنگ اقامه نماز فعالیت مستمر دارند تقدیم می کنم.

و از دست اندرکاران اجرای این برنامه در ستاد اقامه نماز کشور ، برادر ارجمند حجت الاسلام کریمی دبیر جشنواره و همکارانشان ،معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر و موسسه فرهنگی تبیان که امر مهم داوری را انجام داده اند،تشکر می کنم.

**************

فهرست وبلاگ های برگزیده چهارمین مسابقه وبلاگ نویسی نماز

شهر کرد94


http://namazkhaan.blogfa.com

http://namazvapezeshki.blogfa.com

http://meetingwithgod.blogfa.com


http://pray-allah.blogfa.com

http://yare-namaz.blogfa.com

http://salat14.blogfa.com

http://salat4.blogfa.com


http://ketabasemooni.blogsky.com

http://sotonedin90.blogfa.com


http://namazrazezendegy.blogfa.com


http://sajjadehsorkh.blogfa.com

 
http://asemaniha-namaz.blogsky.com

 http://politakhoda.blogfa.com

 http://noore-cheshm.blog.ir

 http://payegahnamaz.tebyan.net

 http://parchame-iman.

 http://ralsalat.blogfa.com

 http://sotunedin.tebyan.net

 http://amodedin.blogfa.com

 http://prayerhelpers.blogfa.com
 

http://noktenamaz.tebyan.net
 
http://shoghebandeghi.blogfa.com
 
http://hobbosalat.blogfa.com
 
http://assalat900.blogfa.com

 http://sajjadeheshgh.mihanblog.com

 http://onsbanamaz.blogfa.com
 
http://mizan-namaz.blogfa.com

 http://parvanegie.blogfa.com


 http://pjamkaran.mihanblog.com


 http://sahrekordnamaz.blogfa.com

http://agheme-salat.blogfa.com

 http://noorenamaz.blogsky.com

 http://aasarenamaz.blogfa.com

 http://namazrahkhooda.blogfa.com

 http://namaz-net.blogfa.com
 
http://namaz17.mihanblog.com

 http://namaz2015.blog.ir
 
http://sangarenamaz.blogfa.com


 http://ta_oje.


 http://ghararedidar.blog.ir

 http://aqimosalat.mihanblog.com
 
http://salat.mihanblog.com
 
http://nemaz.blogfa.com
 
http://salat1394.blogsky.com
 
http://rayehe-namaz.
 
http://pray-allah.
 
http://sotonedin.mihanblog.com
 
http://islam_namaz.
 
http://mypray.
 
http://sorodemanaviat.blogfa.com
 
http://merajemomen.mihanblog.com
 
http://ojeneayesh.blogfa.com
 
http://namazha.mihanblog.com
 
http://ilovenamaz.mihanblog.com
 
http://namaz1145.blogfa.com
 
http://namazeashora.blogfa.com
 
http://asalat.blog.ir
 
http://mosques.blogfa.com
 
http://merajeiha.blogfa.com
 
http://namazkhonebehshty.mihanblog.com
 
http://niyayesheyar.blogfa.com
 
http://namaz-oje-bandegi.blogfa.com
 
http://nasimerahahi.blogfa.com
 
http://aghemesalat.blogfa.com
 
http://razniaz.mihanblog.com
 
http://avayenamaz.blogfa.com

http://namazyadkhoda.blogfa.com
 
http://polibesooyebehesht.blogfa.com
 
http://banoyeemroz.mihanblog.com
 
http://kelide-beheshti.blogfa.com
 
http://niazenamaz.persianblog.ir
 
http://namaz--4.mihanblog.com
 
http://rayeheshgh.blog.ir
 
http://masjadvanamaz.blogfa.com

 
http://i8.blogfa.com
 
http://namazeaval.blogfa.com
 
http://namazmag.blogfa.com
 
http://namaz114.
 
http://mearajemomen.blogfa.com
 
http://sarayenamaz.blogfa.com
 
http://kelidbehesht93.blogfa.com
 
http://salat133.
 
http://nafele.mihanblog.com

http://namaz93.mihanblog.com

http://namazo2a.blogfa.com
 
http://secretnamaz.blogfa.com
 
http://eshghonamaz.lxb.ir
 
http://namazkade.blogfa.com
 
http://namaz-m88.blogfa.com
 
http://barekatenamaz.blogfa.com
 
http://sojdehgah.blogfa.com
 
http://namaz-roshanaiedel.blogfa.com

http://jamehqurani.mihanblog.com
 
http://sirate-namaz.blogfa.com
 
http://banknamaz.mihanblog.com
 
http://merajemoemen.blogfa.com
 
http://namaz-bandegi93.blogfa.com
 
http://namaz-raz.blogfa.com

http://tatmaenolgholoob.blogfa.com

http://namazkhaneh.loxblog.com

http://razenamaz93.blogfa.com

http://pervaz-ta-khoda.blogfa.com

http://lahzehdidar.blogfa.com

http://setoonedin.mihanblog.com
 
http://namazshefaem.blogfa.com

http://masirehedayatem.blogfa.com

http://۵namaz.mihanblog.com
 
http://tasbihgooy.blogfa.com
 
http://namazportal.blogfa.com
 
http://fatemidost.blogfa.com

 

 دریافت فایل پی دی اف فهرست وبلاگ ها

  • سید محمد عبداللهی

امام صادق(سلام الله علیه):


 صَلاةُ مُتَطَیِّبٍ أفضَلُ مِن سَبعینَ صَلاةً بِغَیرِ طیبٍ


نماز شخص خوشبو برتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است.


(الصلاة، ص51، ح148)
**************

چرا ما نماز «ظهر و عصر» و یا «مغرب و عشا» را یکجا و در یک وقت به جا مى آوریم، در صورتى که هریک از این نمازها براى خود وقت خاصّى دارد؟!

 

جاى بحث و گفتگو نیست که اقامه نماز در پنج وقت و اداى هر نماز در وقت فضیلت خود شیوه پیامبر و پیشوایان دیگر و عموم مسلمانان صدر اسلام بوده و آنان غالباً پنج نماز را در پنج وقت مى خواندند.

در این مطلب سخنى نیست; ولى سخن این جاست که آیا «تفریق» و فاصله افکندن میان نمازها - چنان که بسیارى از فقهاى اهل تسنّن قائل هستند - واجب است یا این که امرى است مستحب و بسان سایر مستحبّات که انسان در فعل و ترک آن مختار است، اجبارى بر یک طرف در کار نیست - اگر چه انجام آنها بطور جداگانه بهتر مى باشد؟

دانشمندان شیعه به پیروى از احادیثى که از عمل پیامبر حکایت مى کند و از روایاتى که از پیشوایان بزرگ اسلام رسیده است و به پیروى از ظواهر آیات قرآن، در تمام اعصار اسلامى، تفریق میان نمازها را مستحب دانسته و به مردم مى گفتند که فاصله انداختن میان نمازها و اقامه هر نمازى در وقت فضیلت خود مستحب و افضل است و در عین حال مى توان این مستحب را ترک نمود و معناى مستحب همین است.

البتّه جمع میان دو نماز، نه به این معنا است که یکى را در وقت دیگرى مى خوانیم، مثلا اگر نماز مغرب و عشا را در سر شب خواندیم، چنین نیست که عشا را در غیر وقت خود به جا آورده باشیم، بلکه هر دو نماز را در وقت مشترک خود گزارده ایم; زیرا از آغاز مغرب تا نیمه شب، وقت هر دو نماز است (جز این که از اوّل مغرب به اندازه سه رکعت، به نماز مغرب اختصاص دارد، و از آخر به اندازه چهار رکعت به نماز عشا; و باقیمانده وقت میان هر دو نماز مشترک است) و ما هر موقع عشا را در کنار نماز مغرب - یعنى اوّل شب - و یا مغرب را در آخر وقت کنار نماز عشا بخوانیم، هر دو را در وقت خود به جا آورده ایم، ولى مستحب است که نمازگزار، نماز مغرب را سر شب و نماز عشا را پس از زوال شفق به جا آورده و اگر کسى این شرط را رعایت نکند، فقط یک مستحب را ترک کرده است.

 

چرا جمع میان دو نماز جایز است؟

دلیل و گواه ما بر جواز جمع میان دو نماز احادیثى است که از پیشواى ششم حضرت صادق(ع) نقل شده است و مرحوم شیخ حرّ عاملى این احادیث را در کتاب خود (1) گرد آورده است.

ولى باید توجّه داشت که تنها محدّثان شیعه نیستند که این احادیث را نقل نموده اند، بلکه محدّثان اهل تسنّن نیز روایات مربوط به جواز جمع میان نمازها را - حتّى در مواقعى که عذرى در پیش نیست - از پیغمبر گرامى اسلام (ص) نقل کرده اند و در حدود ده روایت در کتاب هاى معتبر خود از ابن عبّاس و معاذ بن جبل و عبدالله بن مسعود و عبدالله بن عمر ذکر نموده اند که فقط به ذکر برخى از آنها اکتفا مى کنیم:

1- محدّث معروف جهان تسنّن، احمد حنبل، در کتاب معروف خود از ابن عبّاس نقل مى کند: «صلّى رسول الله (صلى الله علیه وآله) الظّهر و العصر جمیعاً، و المغرب و العشاء جمیعاً من غیر خوف ولا سفر; رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم در یکجا، بدون داشتن عذرى مانند ترس از دشمن و مسافرت به جا آورد». (2)

2- باز همان محدّث از طریق جابر بن زید از ابن عبّاس نقل مى کند: «من با پیامبر اکرم (ص) هشت رکعت نماز ظهر و عصر و هفت رکعت نماز مغرب و عشا را یکجا به جا آورده ام» و این حدیث از ابن عبّاس به عبارت هاى گوناگونى نقل شده است.

3- و نیز در کتاب خود از عبدالله شقیق نقل مى کند: «روزى ابن عبّاس براى مردم خطابه اى ایراد مى کرد و سخنرانى او به اندازه اى طول کشید که ستارگان در آسمان پیدا شدند، مردى از «بنى تمیم» برخاست و به عنوان اعتراض گفت: الصّلوة، الصّلوة; اکنون وقت نماز مغرب است و ادامه سخن سبب مى شود که وقت آن سپرى گردد. ابن عبّاس به وى گفت: من به سنّت و روش پیامبر (صلى الله علیه وآله) از شما آشناترم، مى دیدم که پیامبر خدا نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا را با هم مى خواند. راوى مى گوید من در این مطلب به شکّ و تردید افتادم، جریان را به ابوهریره گفتم. او گفتار ابن عبّاس را تصدیق کرد». (3)

4- محدّث معروف مسلم بن الحجّاج القشیرى متوفّاى سال 261 هجرى قمرى، یک باب در صحیح خود به عنوان «جمع نماز در حضر» منعقد نموده و چهار روایت در این زمینه که سه روایت از آن به «ابن عبّاس» و یکى به «معاذ بن جبل» منتهى مى گردد نقل نموده است; (4) و مضمون این چهار حدیث با آنچه نقل کردیم یکى است و در این روایات به نکته تازه اى اشاره شده است و آن این که:

وقتى راوى از علّت این جمع مى پرسد، وى در پاسخ مى گوید: «اراد ان لا یحرج امّته; خواسته امّت خود را به زحمت و مشقّت نیفکند».

این تعلیل در روایات شیعه نیز وارد شده است و در روایاتى که از امام صادق(علیه السلام) در این باب نقل شده، این نکته نیز موجود است. (5)

5- روایات این مسأله (جمع میان دو نماز) منحصر به ابن عبّاس و «معاذ» نیستند، «طبرانى» از «عبدالله بن مسعود» نقل مى کند که پیامبر خدا میان نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشا را براى این که امّت وى به زحمت نیفتند جمع نمود. (6)

عین این مطلب از عبدالله بن عمر نیز نقل شده است; وى مى گوید: «پیامبر در حالى که مسافر نبود، میان دو نماز جمع نمود تا امّت وى در مشقّت نباشند» (7)

اینها قسمتى از احادیثى است که محدّثان اهل تسنّن در کتاب هاى حدیث و تفسیر خود نقل کرده اند و همگى حاکى از این است که جدا خواندن نمازها امرى مستحبى است و اگر روزى دیدیم که مراعات این مستحب به اصل اداى فریضه لطمه مى زند، به دستور خود پیامبر مى توانیم ترک کنیم - یعنى هر دو را با هم به جا آوریم.

امروز در بسیارى از مناطق، وضع زندگى طورى تنظیم شده که مراعات این استحباب، موجب مشقّت شده است و چه بسا سبب مى شود که گروهى از انجام اصل نماز سرباز زنند. در این موقع با الهام گرفتن از راهنمایى خود پیامبر، مى توان براى مراعات «اهم» مسأله تفریق را ترک نموده و هم اکنون بسیارى از فقهاى اهل تسنّن همین نظر را دارند، ولى به ملاحظاتى از اظهار نظر خوددارى مى کنند. (8)

 

 

------------------------------------------------------------

1. وسائل الشّیعه، کتاب صلوة، باب هاى مربوط به وقت نماز (باب 32 و 33)

2. مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 221.

3. مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 251 و قریب به این مضمون را زرقانى شارح کتاب «موطا مالک» در شرح خود ج 1، ص 263، آورده است.

4. صحیح مسلم، ج 2، ص 151.

5. وسایل الشّیعه، کتاب صلوة، ابواب وقت، باب 32، حدیث هاى 2 و 3 و 4 و 7.

6. شرح موطا زرقانى، ص 263.

7. کنز العمّال، ص 242.

8. برگرفته از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، ناصر مکارم  شیرازی

 

  • سید محمد عبداللهی




    بی نماز در منزل -آیت الله مجتهدی تهرانی

  • سید محمد عبداللهی

در حالات حضرت على (ع) مى خوانیم که در موقع نماز آنقدر غرق در عبادت بود که تیر از پاى مبارکش بیرون آوردند و متوجّه نشد، ولى باز هم در تاریخ آمده که روزى در حال نماز توجّه به حال فقیر و نمود و انگشتر به او بخشید; این دو حالت چگونه با هم جمع مى شوند؟!

 

به این سؤال، پاسخهای متفاوتی داده شده است:

 

1. پاسخ اول: شنیدن صدای فقیر و کمک به او توجه به غیر خدا یا امور مادی نیست که حضور قلب، منافات داشته باشد بلکه آن هم در واقع توجه به خداست. آن حضرت با این کار، عبادتی را با عبادت دیگر آمیخت و در حال نماز صدقه داد که هر دو برای خدا و در راه او بود؛ چون قبل از آنکه انفاق و صدقه به دست فقیر برسد به دست خدا می رسد.(1)

 

2. پاسخ دوم: حالات اولیای خداوند در نماز همیشه به یک حال نیست شهید مطهری(ره) در این زمینه می گوید:

«...اولًا اینکه على علیه السلام در نماز از خود بیخود مى‏شد، یک حقیقتى است اما این جور نیست که همه حالات اولیاى الهى، همیشه مثل همدیگر بوده است. خود پیغمبر اکرم هر دو حال برایش نقل شده؛ گاهى در حال نماز یک حالت جذبه‏اى پیدا مى‏کرد که اصلًا طاقت نمى‏آورد که اذان تمام شود، مى‏گفت:«ارِحْنا یا بِلالُ! زود [باش‏] که شروع کنیم به نماز.» گاهى هم در حال نماز بود، سر به سجده مى‏گذاشت، امام حسن یا امام حسین یا نوه دیگرش مى‏آمد روى شانه‏اش سوار مى‏شد و حضرت با آرامش صبر مى‏کرد که این بچه نیفتد، سجده‏اش را طول مى‏داد تا اینکه او بلند شود...» (2)

 

3. پاسخ سوم: از نشانه های کمال عارف حقیقی، این است کع در اوج عرفان روحانی و فارغ شدن محض از وابستگیهای مادّی، از توجه به سرنوشت بندگان و نیازمندیهای آنها غفلت نکند. استاد مطهری(ره) در این زمینه نیز می گوید:

«... مطلب دیگرى که عرفانى است این است: آنها که روى مذاقهاى عرفانى سخن مى‏گویند معتقدند که اگر انجذاب خیلى کامل شد، در آن، حالت برگشت است یعنى شخص در عین اینکه مشغول به خدا هست، مشغول به ماوراء هم هست. آنها این طور مى‏گویند و من هم این حرف را قبول دارم ولى در این جلسه شاید خیلى قابل قبول نیست که ما بخواهیم عرض بکنیم. مثل مسأله خلع بدن است. افرادى که تازه به این مرحله مى‏رسند، یک لحظه‏اى، دو لحظه‏اى، یک ساعتى خلع بدن مى‏کنند. بعضى افراد در همه احوال در حال خلع بدن‏اند (البته من معتقد هستم و دیده‏ام)؛ مثلًا الآن با ما و شما نشسته‏اند و در حال خلع بدن هستند. به نظر آنها آن حالتى که در وقت نماز تیر را از بدنش بیرون بکشند و متوجه نشود، ناقصتر از آن حالتى است که در حال نماز توجه به حال فقیر دارد، نه اینکه در اینجا از خدا غافل است و به فقیر توجه کرده، بلکه آنچنان توجه به خدایش کامل است که در آن حال تمام عالم را مى‏بیند...» (3)

 

 

-----------------------------------------

(1)پیام قرآن، ناصر مکارم شیرازی، ج9، ص211

(2) امامت و رهبری، ص180

(3) همان، ص181

 دریافت فایل صوتی نقش نماز در زندگی روزمره

 

  • سید محمد عبداللهی


هرچه از پیشی و بیشی هست در اطراف ما

ما بر آن از دل صلای «من علیها فان» کنیم

سنایی غزنوی

 
 

فراخوان اولین جشنواره  شعر نماز و نیایش

ستاد اقامه استان خراسان رضوی با همکاری نهادهای فرهنگی استان، اولین جشنواره  شعر نماز و نیایش را برگزار می کند.

موضوعات جشنواره:

  • نمار در سیره معصومین
  • نماز و آثار اجتماعی و تربیتی آن
  • جلوه های نماز عاشورا، عید فطر و عید قربان
  • نماز، کودکان و نوجوانان
  • اسرار نماز

شرایط شرکت در جشنواره:

  • شرکت در جشنواره برای عموم شاعران استان های خراسان آزاد است.
  • اشعار در دو گروه سنی زیر 25 سال و بالای 25 سال داوری می شوند.
  • به هشت نفر از برگزیدگان این جشنواره هدایای نقدی اهدا می گردد.
  • آخرین مهلت ارسال آثار 21 شهریور ماه 1394 خواهد بود.
  • زمان برگزاری جشنواره 27 شهریور ماه می باشد.

آدرس دبیرخانه :

مشهد مقدس – بلوار مدرس – ساختمان نهضت سواد آموزی – طبقه اول – ستاد اقامه نماز خراسان رضوی

تلفن تماس:

051-32256013

نشانی الکترونیکی جشنواره:

www.safiresobh.com

پست الکترونیک جشنواره :

info@safiresobh.co

درج اطلاعات فردی:

برای ارسال اشعار لازم است که در قسمت موضوع(subject)ایمیل خود، عبارت"ارسال شعر جشنواره نماز" را ذکر کنید.

شاعر گرامی لطفاً در انتهای شعر ارسالی (که بهتر است با فرمتWordارسال شود) نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملّی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، آدرس محل سکونت، کدپستی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت به همرا کد تلفن و آدرس ایمیل شخصی تان را با عنوان "ارسال اطلاعات شخصی ...." را برای دسترسی سریع تر و آسان تر در انتهای شعر ارسالی درج نمایید.

برای دریافت پوستر با سایز اصلی بر روی عکس زیر کلیک نمایید.


  • سید محمد عبداللهی

نواهنگ نماز

۰۴
مرداد

 

 

دریافت نواهنگ نماز حجت الاسلام والمسلمین عالی

 

 

 

  • سید محمد عبداللهی
  • سید محمد عبداللهی