قنوت

به یاری خداوند متعال و همکاری دوستان بزرگوار در این صفحه در باره معارف و آموزه های دین اسلام به ویژه نماز با هم به بحث می پردازیم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۲۰ مهر ۹۴، ۱۱:۵۸ - فرشاد اشتری
    زیبا...

رهنمودهای مفسر قرآن در باره اقامه نماز

شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۸ ق.ظ

رهنمودهای آیت الله جوادی آملی به نوجوانان در مورد اهمیت نماز


%d8%b1%d9%87%d9%86%d9%85%d9%88%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2


 


همزمان با روز هشتم آبان ماه که به مناسبت شهادت محمد حسین فهمیده، در تقویم رسمی به روز نوجوان نامگذاری شده است، به بازخوانی پیام عالم وارسته و مفسر بزرگ قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که در آن رهنمودهایی به جوانان و نوجوانان در مورد اهمیت نمازمرقوم داشتند، می پردازیم:


بسم الله الرحمن الرحیم
با حمد پروردگار و تحیت پیامبران، به ویژه حضرت ختمی نبوّت ‏صلی الله علیه و آله و سلم و درودِ اهل بیت عصمت، مخصوصاً حضرت ختمی امامت(علیه‌السلام).
آنچه در این پیام کوتاه، راجع به تشویق نوجوان و جوان به نماز می‏ توان گفت این است:


1. نماز روح را پاکیزه نگه ‏می‏ دارد: (إنّ الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر).


2. روح طاهر که دارای عقیده سالم و اخلاق طیّب و عمل صالح است، به طرف خداوند بالا می‏رود:(إلیه یصْعد الکلم الطّیّب).


3. روح صاعد به خداوند نزدیک می‏ شود: «الصلاة قربان کلّ تقی».


4. روح نزدیک به خداوند، هم دستور خدا را به خوبی ادراک می ‏کند، زیرا خداوند قریب است: (إذا سئلک عبادی عنّی فإنّی قریب) ، و هم نیاز خود را به آسانی به خداوند می ‏رساند.


5. پیامبر اکرم‏(صلی الله علیه و آله و سلم) که نماز را نور چشم خود می‏ دانست، از باب تشبیه معقول به محسوس، نماز را مانند چشمه زلال معرّفی کرد که شبانه روز پنج بار کسی خود را با آن شست‏ وشو کند: «تعاهدوا أمر الصلاة... و شبّهها رسول‏ الله‏ صلی الله علیه و آله و سلم بالحمّة تکون علی باب الرجل فهو یَغتسل منها فی الیوم و اللّیلة خمس مرّات... ».


6. اهمیّت نماز در این است که سایر احکام فرعی تابع اویند: «کلّ شی‏ء من عملک تَبَعٌ(تابعٌ) لصلاتک».


7. چون تکیه ‏گاه سایر اعمال نماز است و نماز به منزله ستون خیمه دین است، دستور اسلامی نسبت به آن، به اقامه است؛ نه خواندن (و اقیموا الصلاة) ، زیرا ستون را به پا می‏ دارند؛ نه آنکه بخوانند.


8. حفظ ستونِ دین و مراقبت آن مورد تأکید خداوند است: (حافظوا علی الصلَوات و الصلاة الوسطی).


9. اولیای پروردگار مخصوصاً امیرمؤمنان حضرت علی‏ بن‏ ابی‏طالب(علیه‌السلام)، همگان را به نماز سفارش فرموده‏ اند: «و الله الله فی الصلاة فإنّها عمود دینکم».


10. نماز که با شرایط اقامه شود، بهترین وسیله برای درخواست کمک از معبود بی‏ همتاست: (و استعینوا بالصبر و الصلاة).
جوادی آملی.سروش هدایت ج3


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۸/۰۹
  • ۴۵۴ نمایش
  • سید محمد عبداللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی